C G Hammarlund var på sin tid Sveriges i särklass bästa bilförare, även om vi mest minns honom från radioprogrammet Hallå trafikant, som han ledde i 17 år. Vem glömmer hans ”hejsan hejsan” och signaturmelodin som inleddes med ljudet från den gamla T-forden, vars motor hade startproblem? Totalt blev det över 800 radioprogram. Dessutom har han medverkat i 90 TV-program, suttit i KAK’s styrelse i 30 år och varit VD för NTF i 13 år.
Han tjänstgjorde på F8 och var bland annat med som passagerare när piloterna tränade start och landningar. Och så var han instruktör i halkkörning för bilister.
– Jag minns speciellt min körträning med dåvarande kommunikationsministern Olof Palme. Den framtida statsministern var van vid sin gamla Fiat, så när han satte sig i min Porsche Super 90 var han inte riktigt van vid motorstyrkan. På rakan var han uppe i 160 km/tim, trots mina ständiga påpekanden, så i hårnålskurvan blev det en tur ut i gräset. ”Vad tyst den här går mot min Fiat”, var enda kommentaren.
Samma dag fick Olof Palme fallskärmsinstruktion och en tur med ett segelflygplan tillsammans med C G Hammarlund och en kapten.
Det var 1949 som C G Hammarlund hade sin tävlingspremiär på Skarpnäcksfältet. Det var Överstelöjtnant Stig Hasselroth som ”kommenderade” honom att ställa upp i en Skarpnäckstävling. Bilens tank räckte emellertid inte längre än tre av de åtta varven. Sedermera gick det betydligt bättre. Från 1955 till 1962 ställde han upp i två tävlingar varje år på Skarpnäck. Han vann samtliga!
Rallyföraren och racerföraren CG Hammarlund har deltagit i inte mindre än 242 rallytävlingar i många länder och vunnit 78 av dem.
En välkänd radiopratare, rallyförare och trafiksäkerhetspropagandist berättar om sina resor runt jorden.